ماساژ ملل

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

طرح توجیهی چیست؟

یک طرح برای تعیین موفقیت و به حداقل رساندن خطرات مربوط به سرمایه گذاری پروژه انجام می شود. وقتی طرح توجیهی اطمینان دهد که پروژه مورد نظر می تواند سودآور باشد، سپس وارد فاز عملیاتی می شود. طرح توجیهی صرفا تحقیق و مطالعه درباره پروژه نیست، بلکه یک چارچوب یا یک طرح در مورد نحوه ایجاد و اجرای موفق کسب و کار در دراز مدت است. طرح توجیهی شامل پنج جزء اساسی است که شامل تحقیقات بازاریابی، تحقیقات مالی، تحقیقات مدیریت، برنامه ریزی برنامه و تحقیقات فنی می باشد. برای ثبت شرکت یا راه اندازی یک کسب و کار و اموری که نیاز به گرفتن مجوز از سازمان صنعت و معدن یا جهاد کشاورزی می باشد داشتن یک طرح توجیهی مورد نیاز می باشد.

اگر بخواهیم تعریفی از طرح توجیهی داشته باشیم باید گفت طرح توجیهی امکان پذیری یک پیشنهاد، سرمایه گذاری در کسب و کار و یا یک ایده را بررسی می نماید. کارکرد اصلی طرح توجیهی این است که تعیین آیا اینکه پروژه ادامه خواهد یافت یا خیر. طرح توجیهی در مورد اینکه چگونه یک پیشنهاد خاص می تواند در یک دراز مدت موثر واقع شود و یا خطرات مالی را که ممکن است رخ دهد را بررسی کند. یکی دیگر از اهداف مهم طرح توجیهی این است که به طراحان کمک می کند تا روی پروژه تمرکز کنند. بر این اساس، طرح توجیهی می تواند دلایل عدم پیگیری یک پروژه یا پیشنهاد را نیز مشخص کند. به طور کلی می توان گفت طرح توجیهی یک دید کلی از سرمایه گذاری، قبل از شروع به ایجاد کسب و کار به شما می دهد. استفاده از طرح توجیهی در همه صنایع کسب و کار رایج است. از کسب و کار هایی که از این طرح در آن ها استفاده می شود می توان به هتل ها، ، رستوران ها، مشاوران املاک، پزشکی، اداری و صنعتی و غیره اشاره نمود.

 

تحقیقات فنی: این نوع از تحقیقات بر توانایی های شرکت و یا کسب و کار شما تمرکز دارد، تحقیقات فنی به سازمان ها کمک خواهد کرد که بفهمند آیا منابع فنی آن ها برای شروع، ادامه و یا تکمیل یک پروژه مناسب می باشد.

تحقیقات بازاریابی: تحقیقات بازاریابی برای ارزیابی اینکه آیا این طرح برای فرهنگ کسب و کار شرکت و یا سازمان و آینده آن مناسب است. در این فرآیند، مشاوران به دنبال یافتن اطلاعات در مورد تاثیر کلی بر ساختار کسب و کار، کارکنان یک سازمان هستند.

تحقیقات مدیریت: تحقیق مدیریت برای تعیین منابع کلی مورد نیاز برای اتمام موفقیت آمیز پروژه انجام می شود. بعضی از پروژه ها، مانند تولید، نیاز به منابع فیزیکی بیشتری دارند، در حالی که برخی از پروژه های فناوری اطلاعات نیازمند منابع انسانی زیادی هستند.

تحقیقات مالی: برنامه ریزی مالی بسیار مهم است زیرا که مسئولیت های مختلف عملیاتی سازمان را با توجه به میزان بودجه آن کنترل کند. در تحقیقات مالی، ارزیابی کل سرمایه شرکت ، فروش و قیمت ها، خروجی ها و میزان فروش مورد نیاز برای کسب سود در کسب و کار مورد بررسی قرار می گیرد. این کار به کارآفرینان کمک می کند تا بدانند که چه مقدار پول برای دستیابی به یک پروژه تجاری همراه با موفقیت لازم است.

تحقیقات زمانبندی: این نوع از تحقیقات برای تعیین مقدار زمان و منابع مورد نیاز برای اتمام پروژه با کمترین میزان هزینه می باشد.

اهمیت طرح توجیهی

طرح توجیهی برای توسعه کسب و کار بسیار مهم است. طرح توجیهی به یک کسب و کار اجازه می دهد تا یک نقشه راه مشخص داشته باشد. طرح توجیهی در شناسایی موانع بالقوه ای که ممکن است مانع از انجام یک پروژه شود، و تشخیص میزان بودجه ای که لازم است تا کسب و کار راه بیفتد، دخیل می باشد. این طرح همچنین می تواند منجر به استراتژی های بازاریابی شود که می تواند سرمایه گذاران یا بانک ها را برای سرمایه گذاری در یک پروژه خاص متقاعد نماید.

  • ۰۰/۰۱/۱۸
  • بهزاد ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی